1951-1960 / uitgebreid bronnenoverzicht

  • In de jaren 1950 begon de Sovjet-Unie uitgebreid onderzoek te doen naar langdurige blootstelling aan lage niveaus van radiofrequente straling. Sovjetwetenschappers rapporteerden klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn, slaapstoornissen en zenuwstelselveranderingen bij werknemers die met radar en zendinstallaties werkten. Deze studies hadden grote invloed op de veel strengere blootstellingsnormen in Oost-Europa.
  • In de Verenigde Staten publiceerde het Amerikaanse leger en de marine verschillende technische rapporten over radarveiligheid. Een bekend vroeg overzicht was het werk van de Amerikaanse onderzoeker Herman P. Schwan, die in de jaren 1950 aanbevelingen deed voor blootstellingslimieten gebaseerd op thermische effecten.

> Jaaroverzichten documenten

van voor 1950 tot heden